Monday 4 July 2016

Filled Under:
,

MAHALABIYYA (SWEET ARABIAN PUDDING)



Pertama kali saya merasa puding ini
ketika berada di Tanah Suci Makkah.

Saya sukakan aroma wangi
yang terbit dari esen mawar.
Tambah enak, bila dimakan sejuk.
Hmm, memang terapung...!

Setiap hari saya makan, siang & malam.
Sampaikan, suami saya terasa pelik
bilamana tiba-tiba pada suatu hari tu
dia melihat saya tidak menjamahnya.

Pada hari terakhir saya berada di Makkah,
saya mintak resipi dari Restaurant Manager.
Dia hanya memberi senarai bahan-bahannya
tanpa sukatan yang tepat, jadi kena olah sendiri.

BAHAN - BAHAN

1 liter susu segar (lebih kurang 4 cawan)
1/4 cwn gula (kurang / lebih)
1/4 cwn tepung jagung
3 tbsp air mawar
Sedikit garam
Pistachio (cincang / blend kasar)

CARA - CARA

Larutkan tepung jagung
bersama secawan susu segar.

Didihkan lebihkan susu segar,
gula & air mawar dengan api sederhana.

Setelah mendidih,
masukkan bancuhan tepung jagung.
Pastikan sentiasa dikacau supaya tidak berketul.

Bila hampir pekat, masukkan garam.

Tuang ke dalam bekas & taburkan ketulan pistachio. 


Kredit: Tiya Smilove




0 comments:

Post a Comment