Tuesday, 26 April 2016

Filled Under:

Laksami Pangkor Special

Bahan2
1 ketul laksami putih
Utk sup :
3 ekor ikan kembung
Daun sup + daun bawang - sikit je
2 - asam keping
Garam secukup rasa
Serbuk perasa
*bwg merah
*bwg putih
Utk sambal :
Cabai kering segenggam
10 ulas bwg putih (lebih pon takpe sbb sedap dan wangi )
Stgh bawang besar
Garam secukup rasa
Serbuk perasa
1 sudu Gula
Air asam jawa
* bwg merah
* bg putih
Utk kacang :
Kacang panjang
Lobak merah ( option )
Garam secukup rasa
Serbuk perasa
*Bwg merah
*Bwg putih
yg bertanda * kita kne tumis darat .. Cbe rujuk stiap gmbr 😘😘
Okay .. Slmt mncuba semua .. Sape yg nk laksami bole pm sy .. Sy blk kg mggu ni .. Hehe .. Mne twu kena kt tekak .. Bole la msak slalu .. 😋😋😋


Panaskan air sehingga menggelegak . Kemudian masukkan laksami putih . Biarkan sehingga masak . Kacau2 juga utk pastikan semua masak .

Lepas da msak laksami td , tus kan dia . Ni cth lksami dah kering dr air .. 😋😋 1 ktuk td dpt byk ni .

Kemudian masukkan air , ikan 3 ekor , asam keping , garam dan serbuk perasa . Masak sehingga mendidih .
Ni rupanya sup kita dah mendidih ..
Kemudian masukkan bwg merah dan putih yg kita tumis darat di kuali lain. Time ni wangiiii sgt2 sbb tu su suka tumis darat ☺️☺️
Masukkan daun sup dan daun bwg utk menaikkan lagi bau sup .. Sedappppp 👆👆👍👍👍😋😋😋
Comments
Utk buat cabai dia , rendamkan cili kering dengan air panas yg telah dimasak . Biarkan hingga cili kering btul2 kembang ..
Setelah itu , bsuh cili td .. Dan buang kn biji cili yg keluar .. Msukkn cili kering yg direndan dgn air pns td bsma bwg putih , bwg merah , grm , serbuk perasa , gula dan air asam jawa . Blend kan sehingga lumat..
Ni rupa cili kita selepas blend .. Masukkan kicap sedikit dan gaul2 kan ia ..
Kemudian . Panaskan kuali ..
Tumis bwg merah dan bwg putih . Ni utk kita buat tumis darat . Bwg ni kita nk ltk dkt cabai , sup dan kacang.
Tumis smpai bwg keperang2an ..
Masukkan bwg td yg kita dah tumis cntik , bsma dgn minyak bwg td ..kacau2 dan balikkan bwg dan minyak .. Wangiiii sgt2 .. 😋😋😋
Ni rupanya cabai kita td dah kacau2 dan balikkan .. Time ni rasa la kot2 ad yg kurg , bole tmbh . Mcm grm n srbuk prsa .. Dah siappp cabai kita 😋😋😋
Kemudian bwg yg blnce tumis darat td , kita tumis kacang plak .
Ni dia kacang nya .. Masukkan grm , srbuk prsa . Masukkan air sket klo rsa kering .. Dan msak kcg kita tu yer 😉
Dah siap kacang kita ni 😋😋😋
Taraaa ... Dah siappp laksami kita ... Ni kwn sy yg makan .. Dia kata sedap .. Sy pon xtwu ap rsa , okay ke x . Sbb puasa kn .. Sy tggu mgrb nnti bru bole mkn .. Hehe ..
Style sy mkn kuah ckit , cabai byk , ltk kicap skit , ltk cuka skit if ada . Pastu gaul2 dan mkn kt tgn .. Perghhh nikmat diaaa .. 3 kl tmbh xsdar .. Srius sdap .. Korg ptt try taw .. Mknn kg sy ni . Pulau pangkor .. Hehe .. Slmt mncuba 😋😋

Special Kredit to Cik Zila





0 comments:

Post a Comment